קרוהן – קוליטיס

( Crohn's Disease )קרוהן /( Ulcerative Colitis ) קוליטיס שייכות לקבוצת מחלות דלקתיות כרוניות של המעיים ( IBD – Inflammatory Bowel Disease ) .
עדיין לא ברור לחלוטין הגורם למחלות, אבל יש ראיות של מעורבות מנגנונים אימונולוגיים ( חיסוניים ) שבהן מערכת החיסון מזהה, בטעות, את המעיים כ"אויב" ונלחמת בהן בצורה של דלקת.

גורמים תיאורתיים נוספים למחלות קרוהן / קוליטיס :

• גורמים גנטיים – יש שכיחות בגזעים שונים.
 • גורמים תזונתיים – שכיחות המחלות במערב ( שם האוכל מתועש יותר ) רבה יותר מאשר במדינות הפרמטיביות, בעלות תזונה בסיסית יותר.
• גורמים נפשיים – מחקרים מצביעים על כך שיש קשר בין התפרצות המחלה לבין סטרס ( מתח ).
 • זיהומים – ישנם וירוסים, חיידקים ופטריות שחשודים כמעורבים במחלה.

קרוהן

המחלה פוגעת לרוב בחלק האחרון של המעי הדק המכונה טרמינל איליאום, אך יכולה להופיע בכל אזור של מערכת העיכול ( מהפה ועד פי הטבעת ).
מחלת קרוהן פוגעת בכל שכבות המעי הדק, בניגוד לקוליטיס שהפגיעה שלו היא בשכבה שטחית יותר.
שכיחות המחלה זהה בין גברים לנשים ולרוב בין הגילאים 25-30.

סימפטומים אופייניים של קרוהן :

מחלת קרוהן יכולה להתבטא בצורה אקוטית ( חריפה ) או כרונית.
בשלב האקוטי הסימנים יהיו כאבי בטן, שלשולים, בחילות, גזים, חוסר תאבון, נפיחות בטנית וייתכן גם מעורבות של חום.
בשלב הכרוני נראה סימנים דומים, אך מוחלשים בתוספת של חולשה כללית וירידה במשקל.
הסיבוכים האפשריים הם : חסימת מעיים, פגיעה בדופן המעי, הידבקות של המעיים לאיברים סמוכים בחלל הבטן ואנמיה בעקבות דם בצואה.

קוליטיס

קוליטיס, בניגוד לקרוהן פוגע במעי הגס, לרוב באזור הרקטום, אך יכול לפגוע בכל אזור במעי הגס.
סימפטומים אופייניים של קוליטיס :

שלשול דמי / רירי , לפעמים עצירות, חולשה ודימום מאזור פי הטבעת.
הסיבוכים האפשריים הם : פגיעה בטונוס השרירים של המעי הגס, התנפחות המעי הגס, אנמיה ודלקת קשה בכל המעי הגס.
המחלה מאופיינת בהתקפים והפוגות היכולות להימשך זמן רב.

קרוהן / קוליטיס – טיפול מערבי

הטיפול מתבסס על תרופות נוגדות דלקת כגון סטרואידים ואנטיביוטיקה המדכאות את המערכת החיסונית ולאורך זמן עשויות להחריף את המחלה.
אופציה טיפולית נוספת היא שולחן הניתוחים שבו בהתאם למצב כורתים חלקים מהמעיים, משחררים הידבקויות, תופרים חורים ברקמת המעיים וכן הלאה.

קרוהן – קוליטיס / רפואה סינית

רפואה סינית מאפיינת את המחלה כהצטברות של חום ולחות במעיים עקב חולשה של מערכת העיכול. מקור החום והלחות הוא בתזונה לא מתאימה הכוללת מזון מטוגן, מוצרי חלב, קמח לבן, סוכר לבן וחומרים משמרים.

סיבות נוספות למחלה הן : סטרס, צריכת תרופות הפוגעות בחיידקי המעיים הטובים אשר מגינים על דופן המעי.
מטרת הטיפול בשלב האקוטי הוא הטבה בסימפטומים כגון: שלשול, כאבי בטן, חולשה ועוד. הטיפול מתבצע בעיקר ע"י צמחי מרפא סיניים נוגדי דלקת ומתמירי חום ולחות.

בשלב הכרוני המטרה היא לחזק את המערכת החיסונית ולמנוע את הישנות המחלה, הטיפול נעשה בעזרת דיקור סיני, צמחי מרפא ובנוסף ישנו דגש על תזונה מתאימה הניתנת בצורה אינדיבידואלית בהתאם למצב המטופל ועפ"י עקרונות של רפואה סינית.
חשוב להקפיד על פעילות גופנית ומומלץ לתרגל טכניקות הרפיה כגון : צ'י קונג, יוגה ,מדיטציה .